Løb sikkert i mørket

Alle personer har deres egen rutine. For nogen er tanken om at løbe når der er mørkt utroligt utiltalende. For andre er løbeture tidligt om morgenen eller sent om aftenen det der passer bedst for dem. Det er dog vigtigt at huske på, at når man løber i mørket er der en øget sikkerhedsrisiko. Men med den rette forberedelse kan du nyde dine tidlige eller sene løbeture. Her får du nogle tips og tricks til dine løbeture i mørket.

Først er det en god idé at planlægge din rute før du træder ud ad døren. Det kan hjælpe dig med at undgå mørke og farlige veje. Her kan du gøre brug af MapMyRun, iForm eller Strava – ved anvendelse af først og sidstnævnte kan du planlægge din rute ud fra popularitet. Ved at vælge populære ruter kan du vælge ruter, hvor du er sikker på der er andre mennesker. Hvis du vil have selskab på din løbetur, kan du også tage nogle venner under armen og lave en løbegruppe. Det kan også hjælpe på motivationen. Hvis ikke det er noget for dig er det en endnu bedre idé at huske at lade mobilen op inden du tager afsted. Det er din livline, hvis der sker noget på ruten. Det kan også hjælpe andre med at finde din lokation.

Når du er ude og løbe kan det være fedt at skrue op for dine yndlingssange. Her er det vigtigt at huske, at høresansen hjælper dig med at navigere dine omgivelser. Skru ned for hitsene og hold dig orienteret. Sørg for at høretelefonerne ikke er noice cancelling.

Når du løber på veje, så husk at hold dig til venstre. På den måde kan du følge med i trafikken og sørge for, at den største risiko for din sikkerhed kommer foran dig, ikke bagved. Sørg også for at du har refleksvest på og eventuelt lys, så bilister altid kan se dig. Derved undgår du ulykker, der kunne have været forhindrede. Du kan også vælge en hovedlygte så du altid kan se hvor du løber.

Når du har styr på løberuten og din sikkerhed, er det bare at hoppe i dit løbetøj. Mangler du løbetøj til din træning? Gå ind på FUSION og find det rette tøj til netop dit behov.