Sådan kan du spise mere grønt i hverdagen

Nu kommer sommeren. Og snart er det tid til badedragt og bikini. Det kan pludselig komme bag på os. Som det gør hvert år. Men fortvivl ej. Først og fremmest skal du være stolt af din krop – også med mærker og små huller i lårene. Det er essensen af god sundhed.

Dernæst skader det aldrig at forsøge en sundere kost. Måske du spiser sundt og varieret, men det er svært at inddrage grøntsagerne. Du får her nogle gode råd til, hvordan du nemt kan smugle broccoli eller spinat med i madpakken. Eller til morgenmad, så du kommer godt fra start.

Forsøg at gøre det nemt for dig selv

Iform har udarbejdet en række gode råd til, hvordan du netop kan spise flere grøntsager. Den grundlæggende tanke er, at du skal gøre det så nemt så muligt. Derfor kan det være en god idé at snitte store portioner. Når du allerede er i gang, hvorfor så ikke snitte til de næste par dage? Læg det i en plastikbøtte og stil i købeskabet.

Det er langt de fleste grøntsager, der sagtens kan holde sig et par dage. Du kan desuden også fryse mange grøntsager. Du kan med fordel fryse avocado, mango eller broccoli. Selvom det kan lyde underligt, er det super lækkert i en smoothie. Her behøver du nemlig ikke isterninger, da de frosne grøntsager gør smoothien kold. Grønne smoothies er lækre og kan sagtens bruges som yoghurt til morgenmad. Du kan finde alverdens opskrifter på internettet.

En smoothie er desuden oplagt at have med på arbejde. Måske du ikke når at drikke den, inden du smutter. Og med de frosne grøntsager, kan du sagtens drikke den på vej på arbejde.

For at gøre det endnu nemmere for dig selv, bør du handle stort, når du handler. Og sørg for at handle grøntsager. Ligesom med alle de usunde sager, spiser man det kun, når man har det.

Lad være med at gøre det til en kur

Så snart du er kommet godt i gang med at tænke grøntsager ind i din hverdag, vil du kunne mærke en forskel. Både på dit humør og din krop. Du vil føle dig sundere og stærkere. Og du vil blive gladere for din krop.

Den største udfordring er ofte på arbejdspladsen og ved eftermiddagstiden. Her er det nemt at glemme det grønne, da der ofte er mange andre fristende tilbud. Du kan derfor med fordel spørge din chef, om der kan komme en frugtordning på arbejdspladsen. Hvis det altså ikke allerede er etableret. Firmafrugt er godt for enhver, og når det står fremme, er det nemmere at spise.

Slutteligt bør du ikke gøre denne ændring til en kur. Du kan sagtens sætte dig et par realistiske mål, men lad være med at forbyde dig selv de søde sager. Det holder ikke i længden. Og når du falder i, vil du banke dig selv i hovedet. Tænk i stedet på det som en livsstilsændring. En ændring, der gør noget godt for dig, så du kommer til at få det bedre med dig selv. Og du kommer til at se smuk ud i din badedragt, når du kommer gående på stranden fuld af selvtillid.